Hoppa till sidans innehåll

Arrangera poolspel och egen cup


När vi arrangerar eget poolspel/egna cuper på Gubbängen finns det flera uppgifter som vi ska ta hand om. Alla föräldrar behöver hjälpa till. Det är inte så betungande om vi är många som hjälper till med var sin sak. Nedan följer en beskrivning av de olika rollerna som vi behöver bemanna.  

Poolspel/Cup-ansvarig
Även kallad tävlingsledare, sköter kontakterna med gästande lag. Skyltar upp omklädningsrum och planer. Delar ut/sätter upp matchschema till besökande lag och domare. Ser till att tidsschemat hålls och rapporterar resultat till bandyförbundet. Gör även bemanningsschema till kiosk och grill samt fördelar ut föräldrar på övriga roller inför poolspelet. Poolspelansvarig behöver vara på plats minst en timme innan första matchen i poolspelet för att sätta upp skyltning till omklädningsrum etc. På stockholms bandyförbunds websida, kan man kontrollera spelschemat för poolspelet, där finns även en instruktion om hur man rapporterar resultat från poolspelet. 

Domaransvarig
Sköter kontakter med domare samt ser till så att domare är på plats i tid så att tidsschemat hålls. Domarkvitton fylls i av domarna och de finns i en pärm i kiosken. Betalning sköts sedan av kansliet baserat på dessa kvitton. Domartröjor hänger i kiosken tillsammans med tidtagarur och visselpipa. Se till så att sakerna hängs tillbaka efter matcherna.

Sargläggare/bollkallar
Vi ska normalt ha två planer vid poolspel, 7-mannaplanerna ska vara ganska stora och man lämnar en liten del på mittplan, där inga matcher ska spelas, som uppvärmningsyta för väntande lag. 3 personer är ansvariga för att sargen plockas fram i god tid samt ansvarar även för att lägga ut och samla in bollar (4st i varje mål). Man bör även regelbundet under poolspelet hålla koll på att det inte saknas/försvinner bollar från planerna samt rätta till sarg på matchplanerna. Bollarna finns i vårt förråd och om man behöver hjälp att hitta dit eller komma in kan man fråga våra tränare. Så fort isen är spolad och ismaskinerna lämnat isen ska sargen läggas ut och då hjälper ALLA till med sargen och placerar ut målen. Efter slutsignalen på sista matchen hjälper ALLA till med att plocka undan sargen.

Bemanning i kiosken
Under hela poolspelet ska vi ha en person som hjälper till i kiosken, schema för detta tar poolspelsansvarig fram. 

Bemanning i Grillen
Under hela poolspelet ska vi ha en person tar hand om grillen, schema för detta tar poolspelsansvarig fram. Den som står första passet plockar fram och tänder grillen (gasol) och den som avslutar stänger ner och plockar undan grillen. Grillen står i blå container och nyckel till denna finns i kiosken. Vi ska även ordna lite tillbehör (sallad, tomater och lök) till hamburgarna. Den som får första passet är ansvarig för att detta köps in samt lämnar kvitto i kiosken och får ersättningen för utläggen därifrån också.     

Speaker/sekretariat
Det är trevligt om vi har ett sekretariat som kan presentera matcherna som startas på respektive plan. Mellan matcherna kan vi även ha pausmusik som skapar en skön stämning. Även matchklockan ska  användas, den har både lagcoacher och domare nytta av under matcherna. För att hålla tidsschemat brukar matcherna startas och avslutas från sekretariatet, genom att detta aviseras av speakern. Nycklar till sekretariatet finns att låna i kiosken. Se även separat instruktion för sekretariatet.

Övrigt att tänka på
När vi anordnar eget poolspel är det viktigaste att hela arrangemanget fungerar, man kanske inte kan se alla matcher som ens barn spelar tex. Dessutom tar tränarna hand om barnen i omklädningsrummet och på matcherna, så egentligen behövs inte föräldrarna där överhuvudtaget, mer än för lämning av barnen vid samlingstiden och hämta upp när sista matchen är spelad. Tränarna hjälper barnen med vattenflaskor, hjälmar och att knyta skridskor. Detta är ett bra tillfälle att få barnen att ta lite större eget ansvar, det växer dom av.    

Uppdaterad: 10 JAN 2016 16:16 Skribent: Jörgen Andersson

Sociala medier

 

 

Vädret Enskede

Postadress:
Gubbängen/Tallen IK - Bandy
Box 90213, Målkurvan 1
12023 Stockholm

Kontakt:
Tel: 0868456176 (mobvxl), 086047511 (klubbhus)
E-post: This is a mailto link

Se all info